1119 results

Hva har troll til felles med væromslaget neste uke? Forsker Clemens Spensberger kommer med en gladmelding!

Som varslet ble forrige uke ganske kjølig. Jeg, som sikkert mange andre, begynner å lengte etter litt mildere temperaturer. Derfor kommer den dårlige nyheten først: vi må finne oss i den kjølige værtypen i minst èn uke til, skriver forsker Clemens Spensberger.

Strømningsfeltet i atmosfæren er komplekst og utfordrende å måle. Konveksjon er ansvarlig for å transportere varme og fuktighet fra overflaten og oppover gjennom atmosfæren og kan forårsake skyer, regn og kraftige tordenvær. For å observere og studere dette atmosfæriske fenomenet utforsker avhandlingen den kreative bruken av laserteknologi.

Mens vær og klimatjenester utvikler seg i et raskt tempo i store deler av verden, går det ikke like fort i Afrika. Forsker ved NORCE og Bjerknessenteret, Erik Kolstad, er medforfatter i en kronikk i Nature Communications som presenterer løsninger for bærekraftige vær- og klimatjenester i verdensdelen.

Visste du at lavtrykk også kan få barn? Forsker ved Geofysisk institutt og Bjerknessenteret, Clemens Spensberger, har skrevet om påskeværet.

Arktis har opplevd betydelige forandringer på grunn av klimaendringene. Et tydelig tegn på denne endringen er tilbaketrekkingen av sjøisen, med implikasjoner for globale værmønstre, økosystemer og menneskelig aktivitet.

Forsker ved Geofysisk institutt og Bjerknessenteret, Clemens Spensberger, har skrevet en kommentar om det fine været på Vestlandet denne helgen.

12. November 2023 dro Elin Darelius, professor og forsker ved Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret, ned til Troll forskningsstasjon i Dronning Maud land. Etter over 70 dager i Antarktis og 5 uker ute på isen er Elin endelig hjemme igjen!

Mens tinende permafrost gjør tundraen blass, blir de arktiske byene grønnere.

Hva med en ikke-EU debatt på mandag, og om forskning i Arktis resten av uken - vi er på Arctic Frontiers, som samler politikere, forskere og næringsliv i Tromsø. Her er oversikten der våre forskere bidrar.

2023 in review

Another year is behind us and 2024 is raring to go. 2023 has been a year of new records, from heatwaves, both marine and on land, as well as record breaking CO2 emissions to the atmosphere. But it has also been a year of progress, among other things the East Greenland Ice-Core Project reached bedrock in Greenland for the first time. So, before we take on the challenges and possibilities of a new year, let’s take a moment to look back on the year of 2023.

Verdens CO2-utslipp har steget fra i fjor. Dermed når både utslippene og CO2-innholdet i atmosfæren et rekordnivå.