1126 results

En felttur til Kerguelen i desember 2019 har resultert i flere forskningsstudier. Talin Tuestad og Jarle Børve Sleire fra Institutt for geovitenskap ved UiB og Bjerknessenteret har jobbet med morener og sedimentkjerner fra den forblåste øya.

Ja. Men variasjoner i havet utenfor Florida når ikke nødvendigvis Norge. En ny studie stiller spørsmål ved hvor godt havsirkulasjonen i Nord-Atlanteren henger sammen.

Den mørke middelalderen var ikke bare mørk. Perioden var varm, og i deler av Europa bidro varmen til vekst og velstand. Verre ble det da klimaet brått ble kaldere.

Et markant fall i havnivået i Karibia for tjue år siden fikk forskere til å lure på hva som styrer havstigning i regionen.

Som følge av menneskeskapte klimagassutslipp, reduseres havisdekket i Arktisk raskt. Vi er avhengige av gode beskrivelser av både havis og klimasystem under liknende forhold i fortiden for å forstå konsekvensene av et fremtidig "blåere" og isfritt Arktis.

Hva har troll til felles med væromslaget neste uke? Forsker Clemens Spensberger kommer med en gladmelding!

Som varslet ble forrige uke ganske kjølig. Jeg, som sikkert mange andre, begynner å lengte etter litt mildere temperaturer. Derfor kommer den dårlige nyheten først: vi må finne oss i den kjølige værtypen i minst èn uke til, skriver forsker Clemens Spensberger.

Strømningsfeltet i atmosfæren er komplekst og utfordrende å måle. Konveksjon er ansvarlig for å transportere varme og fuktighet fra overflaten og oppover gjennom atmosfæren og kan forårsake skyer, regn og kraftige tordenvær. For å observere og studere dette atmosfæriske fenomenet utforsker avhandlingen den kreative bruken av laserteknologi.

Mens vær og klimatjenester utvikler seg i et raskt tempo i store deler av verden, går det ikke like fort i Afrika. Forsker ved NORCE og Bjerknessenteret, Erik Kolstad, er medforfatter i en kronikk i Nature Communications som presenterer løsninger for bærekraftige vær- og klimatjenester i verdensdelen.

Visste du at lavtrykk også kan få barn? Forsker ved Geofysisk institutt og Bjerknessenteret, Clemens Spensberger, har skrevet om påskeværet.