Erosjon forårsaket av tinende permafrost rundt Polhavet, fører til mer karbon i sjøen, noe som reduserer vannets evne til  ta opp CO2 fra atmosfæren. Ill.: Levi Westerfeld / GRID-Arendal

Kysterosjon reduserer Polhavets CO2-opptak

Havet har tatt unna ¼ av all CO2 menneskeheten har sluppet ut i atmosfæren. Ny forskning tyder på at tinende permafrost kan svekke denne mekanismen i Arktis.

Havet tar opp CO2 fra luften. Så langt har denne mekanismen fjernet en fjerdedel av menneskeskapte utslipp, fra atmosfæren. I vannet løses det meste av gassen CO2 opp, og karbonet og inngår i andre forbindelser.

En nylig publisert studie indikerer at kysterosjon kan redusere Polhavets evne til å absorbere CO2 fra luften.

Når permafrosten tiner og bølger slår mot svekkede klipper, skylles jord og rester av dyr og planter ut i sjøen. Disse materialene inneholder karbon og frigir CO2 mens de brytes ned av mikrober. Tilførselen av karbon bringer vannet nærere metning, med mindre rom for CO2 fra atmosfæren.

Simuleringer med en klimamodell indikerer at CO2-opptaket i Polhavet kan bli redusert med 7–14 prosent innen år 2100, sammenlignet med simuleringer der man ikke tar hensyn erosjon av permasfrostgrunn ved kysten.

Jöran März, fra Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning, er en av forskerne bak den nye studien, ledet av det tyske Max-Planck-Institut für Meteorologie.

Globalt, forklarer März, er klimaeffekten av tinende permafrost ved kysten, svak sammenlignet med andre selvforsterkende effekter, som er i størrelsesorden hundre ganger så store. Sammenligner man med teknologien som så langt er utviklet for å lindre klimaendring, ser man hvorfor spørsmålet likevel fortjener oppmerksomhet.

– Ved slutten av århundret vil tinende kystpermafrost bidra flere titalls til hundretalls ganger mer til CO2-stigning i atmosfæren enn det teknologien utviklet for å fjerne CO2 fra atmosfæren for øyeblikket tar opp, sier Jöran März.

– Dette viser behovet for økt innsats for å redusere CO2-utslipp.

Referanser

Nielsen, D.M., Chegini, F., Maerz, J. et al. Reduced Arctic Ocean CO2 uptake due to coastal permafrost erosion. Nat. Clim. Chang. 14, 968–975 (2024). https://doi.org/10.1038/s41558-024-02074-3

Nielsen, D.M., Chegini, F., Maerz, J. et al. Addendum: Reduced Arctic Ocean CO2 uptake due to coastal permafrost erosion. Nat. Clim. Chang. 14, 1003 (2024). https://doi.org/10.1038/s41558-024-02133-9