Isfront før polaråret

Tre professorer retter meget sterke beskyldninger mot Forskningsrådet etter avslag på pengestøtte til et internasjonalt klimaprosjekt.

I  mars starter det internasjonale polaråret. Regjeringen og Norges forskningsråd slår skikkelig på stortrommen og har utlyst forskningsmidler på tilsammen 400 millioner kroner. Også andre land bevilger enorme summer til det som blir tidenes løft for polarforskningen.

Pengene er nå fordelt. Men to av Norges fremste forskningsinstitutter innen polarforskning - Nansensenteret i Bergen og Bjerknessenteret ved Universitetet i Bergen - har ikke fått en krone til sitt internasjonale storprosjekt. Forskningsrådet mener prosjektet ikke var godt nok. Instituttene sier de kan dokumentere at søknaden i realiteten ikke er faglig vurdert.

Les hele artikkelen i Aftenposten 29.12.06