Åpen dag på Dovre

Den 25. August inviterer Bjerknesforskere alle naturinteresserte til en åpen dag med foredrag om vær, klima og geologi på den nyåpnede Snøheim.

Program 25 August:

13:15 Oppmøte på Snøheim turisthytte med kort introduksjon til tursporkonseptet og inndeling av deltakerne i grupper.

14:00 Hver gruppe blir guidet av en forsker til poster plassert ute i terrenget i nærheten av Snøheim

16:00 Samling og oppsummering tilbake på Snøheim.

OBS! Transport må arrangeres av hver enkelt. Legg merke til at det ikke er anledning til å kjøre privatbil inn til Snøheim. Man må forholde seg til rutetidene til "Snøheim bussen".

Arrangementet passer for alle, også barnefamilier.
For påmelding og mer informasjon, kontakt turspor@uib.no

Fra åpningen av ACDC 2012 mandag denne uken. Foto: Clemens Spensberger. GFI

Etter førti år i Forsvarets eie kunne Den norske turistforeningen igjen åpne dørene på turisthytta Snøheim på Dovrefjell.  Hytta ble bygd i 1952, men fra 1959 har den vært i Forsvarets eie. Nå er den igjen et utgangspunkt for fjellfolk i området rundt Snøhætta.

Klimaforskere inntar Snøheim

Fra 20 – 31. August samles mange unge klimaforskere fra inn og utland på Snøheim til sommerskolen ACDC, sammen med 15 toppforskere som som underviser.

Kerim Nisancioglu fra UiB og Bjerknessenteret har sammen med DNT og Skolelaboratoriet satt opp et program for alle naturinteresserte i en åpen dag den 25. August, i tillegg har de et eget opplegg for skoleklasser den påfølgende mandagen og tirsdagen.

I tillegg til foredrag om vær, klima og geologi, er forskere fra blant annet Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret tilgjengelige for guiding i området rundt Snøhætta. Lengden på turen er væravhengig, men det er lagt opp til at alle kan delta. – inkludert barnefamilier.

Følg turspor på mobilen
Til det populærvitenskaplige opplegget under sommerskolen har forskerne og Skolelaboratoriet ved UiB også utviklet konseptet ”Turspor”. Dette består av informasjonsposter om nettopp vær, klima og geologi  relevant for Snøhætta-massivet. På hver informasjonspost vil man ved hjelp av mobilen kunne scanne en QR-kode som utfyllende informasjon om fenomenet man kan oppleve på den gjeldende posten.

For mer informasjon, ta kontakt via turspor@uib.no eller følg med på ACDC sine nettsider.