Varmer opp med klimakonferanse i Afrika

Bjerknessenteret for klimaforskning deltar på klimakonferanse ved Makerere University i Uganda. Målet med konferansen er å skaffe til veie og bringe videre gode innspill til klimatoppmøtet i Paris.

Universitetet i Bergen satser på klima og energiomstilling, og flere av våre forskere deltar på klimatoppmøtet COP21 i Paris i desember. Les mer om forskning og studier på klima ved UiB.

– Jeg håper vi kan bidra med kunnskap om det store bildet i klimaendringene, sier Tore Furevik, direktør for Bjerknessenteret for klimaforskning.

Deler kunnskap om klimaendringene

12. november arrangeres klimakonferansen «Climate change and opportunities for sustainable business in East Africa» i Kampala i Uganda. Bjerknessenteret for klimaforskning er representert ved Tore Furevik og Ellen Viste.

Konferansen er et samarbeid mellom Makerere UniversityUniversitet i Bergenog den norske ambassaden i Uganda. Målet er å dele kunnskap om klimaendringene og bidra til innspill til klimatoppmøtet i Paris i perioden 30.november til 11.desember 2015.

En av foredragsholderne på klimakonferansen i Kampala er Tore Furevik. Han tar for seg den globale oppvarmingens innvirkning på klimautviklingen og mulige følger for matproduksjonen i Øst-Afrika.

Mangeårig samarbeid

Makerere er Ugandas eldste og største Universitet og har tidligere blitt kalt «the Harvard of Africa». UiBs samarbeid med Makerere University går helt tilbake til 1988.

I februar 2013 feiret Makerere University og Universitetet i Bergen (UiB) 25 års omfattende samarbeid. 30. september i 2014 ble det tegnet en ny tiårig rammeavtale mellom de to universitetene i Kampala. (Se faktaboks).

- Vi har mye å lære av hverandre, og vi på Bjerknessenteret ønsker å bidra med den kunnskapen vi har, sier Furevik.

Skal gjøre klimaendringer enklere å takle

Klimaforskere fra Bjerknessenteret ved UiB mener sesongvarsling av været i Øst-Afrika kan hjelpe innbyggerne å redusere effektene av opphetet matproduksjon.

- For områdene i Sør og Øst-Afrika vil gode sesongvarsler for temperatur og nedbør være viktig for både helsetjenester og matproduksjon, sier Furevik.

- Vi ser særlig hvordan havtemperaturen i Atlanterhavet og Det indiske hav påvirker nedbøren. Bjerknessenteret har flere prosjekter inn mot tjenester for sesongvarsler for klima. Målet er å kunne gi mer detaljerte klimavarslinger slik at vi kan redusere effekten av de negative effektene av klimaforandringene i Afrika i fremtiden.