Trenger fem nye forskere

Uni Research starter opp fire nye prosjekt og er på jakt etter fem nye klimaforskere.

Av Camilla Aadland, Uni Research

Carin Andersson Dahl og Bjørg Risebrobakken leder tre av de nye prosjektene som starter opp på nyåret. Foto: Camilla Aadland

De fem nye klimaforskerne vil bli knyttet til fire ulike prosjekter. Tre av dem blir ledet av Dahl og kollega Bjørg Risebrobakken.

- Mitt prosjekt er et polsk-norsk samarbeid. Den som blir ansatt skal se på klimalinker mellom Østersjøen, Skagerrak og Norskehavet, forteller forskningsleder Bjørg Risebrobakken i Uni Klima.

Forskeren som blir ansatt skal identifisere felles klimatiske drivkrefter for disse områdene, og skal også bidra til opplæring av polske forskere ved Universitetet i Szczeciński, som leder det polsk-norske forskningssamarbeidet.

Internasjonalt treningsprogram

Andersson Dahl er på jakt etter to internasjonale forskere, som ikke tidligere har jobbet i Norge.

- Jeg skal ansette to ph.d.-kandidater som skal være en del av et internasjonalt treningsprogram for unge forskere, forteller Andersson Dahl.

De to unge klimaforskerne blir del av et prosjekt kalt ARAMACC, som er et samarbeid mellom ni internasjonalt anerkjente forskergrupper. Målet er å rekruttere unge forskere innen et felt kalt sklero-kronologi.

- Vi skal forske på «treringer fra havet». Gjennom å analysere kronologier av skjell kan vi rekonstruere klima bakover i tid, forklarer Andersson Dahl, som selv har vært med på å etablere det internasjonale nettverket.

Analyserer klimavariasjon i havet

Tidligere har denne typen rekonstruksjon av klima vært gjort blant annet ved å analysere koraller i tropene. Nå skal klimavariasjonen i Norskehavet analyseres.

Gjennom analyser av skjell vil forskerne kunne se variasjoner innen ulike sesonger og fra år til år, noe som er svært detaljert sammenlignet med hva data fra for eksempel sedimentkjerner gir. De viser i beste fall variasjoner over tiår.

I tillegg er det en ledig ph.d-stilling ved avdelingen, knyttet til et prosjekt kalt «Pliocene East Greenland Current and Sea Ice Evolution (PEGSIE)».

- Kandidaten vil se på sjøis i varme perioder langt til bake i tid, som en analog til hva som kan komme, sier Andersson Dahl.

- Mange vil komme
De to forskerne tror ikke det vil bli vanskelig å finne gode kandidater til de ledige stillingene.

- Vi får vanligvis mange søkere. Det er mange som er interessert i å komme hit. 90 prosent av søkerne våre er utenlandske, sier hun.

Hun forklarer dette med at klimamiljøet i Bergen er attraktivt. Både hun og Risebrobakken er tilknyttet Bjerknessenteret for klimaforskning, der Uni Research er partner sammen med Universitetet i Bergen, Nansensenteret og Havforskningsinstituttet.

- Her i Bergen jobber forskjellige disipliner sammen, og det er vår styrke. Forskerne her jobber med instrumentelle data, rekonstruksjoner, modellering, land, hav og atmosfære, vi har alt. Vanligvis er det vanskelig å få folk innen ulike fagfelt til å jobbe sammen, men der har vi kommet veldig langt, sier Andersson Dahl.

Her kan du lese mer om de ledige stillingene .