Sykler for et bedre miljø

Bjerknessenteret ønsker å gå foran med et godt eksempel. Derfor har de satt i gang en Sykkel og Gå aksjon for å få flere ansatte til å sette fra seg bilen hjemme.

Av: Jill Johannessen

- Vi kan ikke bare snakke om menneskeskapte klimaendringer, men vi må handle også. Med denne kampanjen ønsker vi å motivere flere ansatte til å gå eller sykle til jobb, sier Bjerknessenterets direktør Eystein Jansen.

SYMBOLSK: Eystein Jansen markerer at sykkelrommet på Geofysisk institutt er åpnet ved å slegge en stikkebil

Forsker Svein Østerhus er en av pådriverne bak prosjektet. Han har syklet til jobb i en årrekke, fra Hjellestad til sentrum. Han syntes at like viktig som selve aksjonen er å bedre vilkårene til de syklende, slik at de kan få dusjet og være trygg på at sykkelen er parkert på et sikkert sted.

- Ved å sykle til jobb kan vi gjøre noe helt enkelt og konkret for å redusere CO2 utslippene i det daglige, sier han.

Markering

Startskuddet for Sykkel og Gå aksjonen er mandag 25. august og markes med enkel servering i nyoppussede lokaler. For registrering av turer og premiering har Bjerknessenteret gjort avtale med BoA Sykler AS, som holder nettside og vil administrere premieringen. En representant fra BoA Sykler vil også være tilgjengelig for råd og tips under markeringen.

- Etter henholdsvis 6, 40 og 60 turer venter premier for de som deltar, forteller koordinator Tordis Lerøen. På nettsiden kan de som deltar følge med på både egne og kollegaenes turer, så det ligger godt til rette for et element av intern konkurranse, sier hun.

- Vi er allerede en god gjeng som pleier å sykle til jobb og vil gjøre det uavhengig av denne aksjonen, men en fin bonus er det så klart. Viktigere er det at vi ønsker at enda flere skal bli motivert til å gå eller sykle til jobb, sier Østerhus.

Eget sykkelrom og dusj

Samtidig har Bjerknessenteret i samarbeid med Geofysisk institutt/UiB tilrettelagt for syklister med nyoppusset dusj og nytt sykkelrom. Her skal det komme både verktøy og lappesaker, slik at det skal bli enkelt å gjøre små reparasjoner.

- Det er jo både fordeler og bakdeler med å komme seg rundt på to hjul. Det er ikke helt risikofritt heller med tanke på vannsprut, sølevann eller mer alvorlig, ulykker. Myndighetene burde gjøre mye mer for å bygge trygge sykkelveier og bedre sikkerheten til syklistene, sier Østerhus.

- Men det jo så deilig å bli svett, og da får jeg sitte i fred på kontoret, fortsetter Østerhus. Utenom studinene da, de ser ut for å like litt hestelukt, legger han til med et smil.