Forskningsdagene – fra isens gåter til klima og energiutfordringer

Årets Forskningsdager skal sette fokus på hav og vann. Bjeknessenteret deltar både med forskningsstasjon på Festplassen og med foredrag og debatter på litteraturhuset.

Skal demonstrere isens gåter

På forskningstorget på Festplassen lørdag 21. September kl. 11.30 – 16.00 kan du blant annet besøke forskningsstasjonen Bobler i is v/ Institutt for geovitenskap og Bjerknessenteret. Her kan du få demonstrert hvilken informasjon om fortidens klima en isblokk fra Folgefonna gjemmer. I intervju med TV2 forteller Jostein Bakke ved Institutt for geovitenskap om de små luftboblene som gjorde at forskerne tilbrakte en hel lørdag med å skjære ut en isblokk ved sommerskisenteret på Folgefonna:
- Boblene bærer på en helt spesiell historie. De viser atmosfærerens sammensetning da isen ble lukket. Kunnskapen vi henter ut av luftprøvene er derfor grunnleggende for å forstå hvordan klimaet har endret seg de siste tusen årene. De kan også hjelpe oss å forstå klimaet i framtiden, sier Bakke.

Les hele TV2-reportasjen om isblokken fra Folgefonna.

Vær og vind – fra Vestlandet til Himalaya

På Forskningstorget kan du også besøke stasjonen Vær og vind fra Vestlandet til Himalaya v/ Værvarslinga på Vestlandet og Geofysisk institutt. Her kan du lage en bølge eller en sky. Du kan teste kunnskapene dine i form av quiz og vinne flotte premier, og til og med se rekordnedbør i Bergen illustrert med vaskebøtter

Les mer om forskningsstasjonene.

Foredrag, samtaler og debatter på litteraturhuset

Alle dager fra lørdag til onsdag vil det være foredrag, samtaler og debatter i litteraturhuset. Debattkomiteen for forskningsdagene har i år vært ledet av Prof. Tore Furevik, Senter for Klimadynamikk og Bjerknessenteret. Både lørdag og søndag vil det være fire timer med spennende foredrag, film og poesi om hva vannet betyr for byen Bergen og for  samfunnsliv, kultur og politikk verden over. Her vil blant annet Ina Kindem fra BKK fortelle historien om bergensværets betydning for velstandsvekst og fremtidsklima (lørdag kl 1215) og Ellen Viste fra Geofysisk institutt, fortelle om vannets rundreise og ekstremvær (søndag kl 1200). Mandag blir det spurt om det er farlig å spise fisk, og tirsdag vil temaet være risiko.

Duket for energidebatt

Klimaendringene som følge av menneskelige utslipp av klimagasser vil få store konsekvenser innenfor ekstremvær, biologisk mangfold og hvor på planeten mennesker kan bo. Samtidig trenger verden stadig mer energi, dersom mennesker i utviklingsland skal løftes ut av fattigdom. Er det mulig å skape tilstrekkelig stor vekst i grønn energi?

Få med deg foredrag, samtale og debatt onsdag 25. September, kl. 19.00-21.00, i Litteraturhuset. Professor Eystein Jansen, Institutt for geologi og Bjerknessenteret, innleder med miniforedrag om den nye rapporten fra FNs klimapanel (slippes 27. september), som oppsummerer de siste 6 års forskning om klimaforandringene. Hva kan vi forvente at rapporten vil si om alvoret i klimatruslene og behovet for å handle? Hør vurderingene til en insider som har arbeidet med å skrive rapporten.

Innlegget følges opp med en samtale om energiomstilling mellom Professor Peter Haugan ved Geofysisk Institutt og rådsleder i studentersamfunnet Ida Hegle. Haugan er en av landets fremste forskere innen energi og klima, og er ikke redd for å si sin ærlige mening i klimadebatten. Han argumenterer for at vi trenger en radikal endring av energiforsyningen, og kaller det en «illusjon at det er mulig å løse klimaproblemet samtidig som vi leter etter mer olje»

Kvelden blir avsluttet med en 45 minutters debatt om hva vestlandet kan gjøre for å bli en pådriver og ikke en sinke i den grønne energiomstillingen. I panelet sitter Marit Warncke (administrerende direktør i Bergen Næringsråd), Christine Haugland (leder for Forretningsutvikling og strategi, BKK), Ole Gunnar Søgnen (rektor ved Høgskolen i Bergen) og Tom-Christer Nilsen (fylkesordfører i Hordaland fylkeskommune).

Les også om Forskningsdagene i Bergen 2013 her .