Åpent seminar om klimamodeller

Bjerknessenteret og NorWRF 2011 inviterer til åpent seminar tirsdag 6. september 2011 klokken 08.20 - 10.30 på Vil Vite-senteret, Thormøhlensgate 51.

Merk at seminaret er vitenskapelig og vil være på engelsk.

Klimamodeller er det redskapet vi bruker for å forutsi hvordan klimaet vil bli i framtiden. Det er fremdeles mange usikkerheter, særlig for klimaendringer på lokal og regional skala.
NorWRF 2011 er en vitenskapelig foredragsserie i Bergen fra 5 - 9 september 2011, der forskere fra hele verden samles for å utveksle ideer og erfaringer med modellverktøy.

Under NorWRF 2011 samles forskere fra hele verden i Bergen for å diskutere modellverktøyet som blir brukt til klimamodellering, samt nedskalering av klimamodellene til regionale modeller for å kunne si noe om hvordan klima vil bli i bestemte områder av kloden i fremtiden.

I Norge er klimamodellen NorESM utviklet av forskere fra flere partnere, blant annet Bjerknessenteret, UiO og Meteorologisk insituttt i Oslo, basert på Bergen Climate Model pluss komponenter blant annet fra amerikanske NCAR.

Tirsdag blir det foredrag av Jens Hesselbjerg Christensen, koordinerende hovedforfatter av kapittel 14 om regionale endringer i den kommende klimarapporten fra FNs klimapanel (AR5).
Helge Drange, ved Bjerknessenteret og Universitetet i Bergen vil snakke om status for den norske jordsystemmodellen (NorESM) og vise noen resultater fra de modellkjøringene som er gjort til den neste klimarapporten (AR5). Drange vil også gi en status over hvor vi er når det gjelder klimautvikling generelt. Daniela Jacob er i ledelsen for den tyske satsningen.

-----------------------------------------------------------------
Bjerknes Centre for Climate Research invites you to an open seminar during the NorWRF 2011 conference held in Bergen September 5 - 9.

The NorWRF 2011 lecture series will be open to interested listeners Tuesday September 6  08.20- 10.30. Venue: Vil Vite auditorium, Thormøhlensgate 51.

Please register here if you would like to participate.

Program: TIRSDAG 6. Sept, Vilvite Auditorium (www.vilvite.no)

08:25 - 08:30 - Introduction to the morning talks
Dr. Eystein Jansen Director, Bjerknes Centre

08:30 - 09:00 - “How wrong are we: Does downscaling make sense?
Dr. Jens Hesselbjerg Christensen, Danish Meteorological Institute, and Coordinating Lead Author of the IPCC AR5 Chapter 14 on “Climate Phenomena and their Relevance for Future Regional Climate Change"

09:10 - 09:40 - “Status of the Norwegian Earth System Model NorESM and the need for climate information identified in the recently released Norwegian Green Paper on Climate Adaptation”
Dr. Helge Drange, University of Bergen and Bjerknes Centre, Norway

09:50 - 10:20 - “Regional climate modeling - torn between competing demands"
Dr. Daniela Jacob, Climate Service Center, Germany

NorWRF 2011 er organisert av Dr. Michel d.S. Mesquita, leder for Global and Regional Climate Projections på Bjerknessenteret.

Kontaktpersoner:
Forsker og organisator Michel d.S. Mesquita, michel.mesquita@uni.no, tlf 55 58 38 18 og 47 60 23 40

Kommunikasjonsleder Gudrun Sylte, gudrun.sylte@uni.no, tlf 55 58 32 97 og 40 85 64 57