Hva kan pollen fortelle om Vestavindsbeltet siste 12 000 år?

Klimaet og de vestlige vindene i sub-Antarktis er variable, men hvordan de har oppført seg over lange tidsskalaer er usikkert. I sin avhandling avdekker Maaike Zwier hvordan Vestavindsbeltet har skiftet i både styrke og posisjon over de siste 12 000 årene.

Maaike Zwier disputerer for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Winds of change" torsdag 5.9.2024.

Zwier har utført prosjektet ved å sammenstille analyser av pollenrester i sediment fra en innsjøkjerne på Sør-Georgia og både en innsjø og en torvkjerne fra Kerguelen.

Ved å kombinere resultatene fra begge lokalitetene har vår forståelse av atmosfærisk sirkulasjon og klimatiske variasjoner i sub-Antarktis økt. Forskningen viser en varm periode fulgt av et skifte til relativt kalde forhold i perioden mellom omtrent 9,350 og 7,400 år før nåtid, som ble antatt å falle sammen med et nordlig skifte i posisjonen av Vestavindsbeltet. På hundreårsskala er det relativt store forskjeller i klimavariabilitet på de tre lokalitetene, spesielt på Kerguelen. Dette viser i hovedsak at klimarekonstruksjoner er sensitive for lokale forhold, og det fremhever hvordan ulike klimatologiske arkiver (innsjøer vs. torv) fanger opp ulike deler av de lokale klimaforholdene.

Tid: 05.9.2024 - 14.15–16.15
Sted: Høyteknologisenteret, Lille auditorium

Personalia

Maaike Zwier er paleoklimatolog ved Universitet i Bergen og er assosiert med Bjerknessenteret for klimaforskning. Hun har bakgrunn i geologi, økologi, og klimarekonstruksjon fra Vrije Universiteit Amsterdam og Universiteit Utrecht i Nederland. Før starten av doktorgraden jobbet hun som arkeobotaniker. Doktorgradsprosjektet har vært utført hos Institutt for biovitenskap (BIO), UiB, under veiledning av professor Anne E. Bjune og Dr. Willem van der Bilt.