Frokostseminar om FNs klimapanel

Det blir frokostseminar hos Miljødirektoratet i Oslo fredag 13. september og på Bjerknessenteret i Bergen 20. september. Hovedtema er klimapanelets femte hovedrapport og første del av denne rapporten som legges fram 27. september.

Informasjon om Bjerknessenterets frokostseminar kommer senere.

Følgende invitasjon gjelder frokostseminar om FNs klimapanel (IPCC) fredag 13. september hos Miljødirektoratet i Oslo. Organisasjoner, myndigheter, media, næringsliv og andre interesserte er velkommen.

Hvor: Miljødirektoratets,  Strømsveien 96 i Oslo (se kart )
Når: Fredag 13. september 2013. Frokost fra 08.00, program fra 08.30.

Se programmet for frokostseminaret her.

Seminaret strømmes direkte på nett fra 08.30 her .

Påmelding er nødvendig på grunn av matservering og møteromkapasitet. Meld deg på hos Miljødirektoratet her.

Bli kjent med klimapanelet og temaene

Frokostseminaret gir innsikt i hvordan FNs klimapanel arbeider og hva som skjer under lanseringen av den første delrapporten om det klimavitenskapelige grunnlaget for klimaendringene den 27. september i Stockholm og Oslo. Det blir også en innføring i noen av de mest sentrale klimavitenskapelige temaene i rapporten, og god anledning til å stille spørsmål til flere av de norske forfatterne av rapporten.

Presenterer ikke funn fra rapporten

Rapporten fra FNs klimapanel er ikke ferdig før den har vær behandlet i klimapanelets møte i Stockholm fra 23. til 27. september, og konkrete funne fra rapporten vil ikke bli presentert under dette seminaret. Men forfatterne vil orientere om sentrale temaer og hva som er gjort for å få bedre kunnskap. Dette er en gylden mulighet til å få en kort innføring i noen av de viktigste klimavitenskapelige temaene i rapporten.

Hvem gjør hva den 27. september?

Seminaret vil også gi nyttig informasjon om den internasjonale lanseringen i Stockholm og den nasjonale lanseringen i Oslo den 27. september, hvilke personer og institusjoner som er involvert og hvordan man enklest kan skaffe seg god informasjon om innholdet i rapporten denne dagen.

Hvordan omtales klima i media?

Seminaret avsluttes ved at professor James Painter, Reuters Institute for the Study of Journalism ved Universitetet i Oxford, legger fram en studie av hvordan media i ulike land – inkludert Aftenposten, VG og Dagbladet i Norge – bruker og gjengir klimapanelets beskrivelser av usikkerhet og risiko i vitenskapen. Denne studien bør være interessant særlig for journalister og andre som er opptatt av klimakommunikasjon.
Arrangørene
Frokostseminaret er et samarbeid mellom CICERO Senter for klimaforskning, Bjerknessenteret for klimaforskning, Norsk Polarinstitutt og Miljødirektoratet.

Praktiske spørsmål rettes til: Kommunikasjonsrådgiver Espen Larsen (espen.larsen@miljodir.no), telefon 22 57 53 49, mobil 926 57 954

Pressekontakt Bjerknessenteret: Kommunikasjonsleder Jill Johannessen (jill.johannessen@uni.no), mobil 959 65 398