Hopp til hovedinnhold

Jobbet som frisør, nå modellerer hun strømforbruk: - Det er aldri for sent å ombestemme seg

Da Inger Kristin Nesbø Gjøsæter tok fagprøven som frisør gikk det opp for henne. Hun ønsket seg tilbake på skolebenken. En film kan ha vært med på å påvirke veien videre.

Publisert 04. mars 2025

Skrevet av Tori Pedersen

Inger Kristin fulgte planen sin til punkt og prikke, men så ombestemte hun seg. Foto: Tori Pedersen

Inger Kristin fulgte planen sin til punkt og prikke, men så ombestemte hun seg. Foto: Tori Pedersen 

Allerede på ungdomsskolen la Inger Kristin en plan. Hun ville bli frisør og makeup-artist og kombinere de to yrkene. Hun var glad i kreativt arbeid. Men da fagbrevet var i boks var noe som manglet.  

-Jeg kjente at dette ble mer som en hobby og at jeg ikke hadde helt det engasjementet for faget som man bør ha. Så da måtte jeg begynne å se på andre muligheter, forteller Inger Kristin.  

Hun har alltid vært interessert i vær og klima. Som barn elsket hun å se på stjernene og syns hun astronomi var veldig spennende. I voksen alder har hun skaffet seg stjernekikkert. 

-Da falt valget på meteorologi. Det er spennende å vite hva som foregår bak de forskjellige prosessene, hvorfor ting skjer. Ting som er hverdagslige, men som man ikke vet så mye om. Og været er noe alle har et forhold til, så jeg tenkte det ville være gøy.  

Inger Kristin tok også et år på Face Stockholm Makeup school i Bergen. Her sitter hun modell. Foto: privat 

Modellerer strømforbruk 

Hun jobbet som frisør og tok opp fag for å komme inn på Universitetet i Bergen. Der ble det etter hvert mastergrad i meteorologi og hvordan vi kan forbedre nedbørsvarsel ved bruk av maskinlæring. Nå er 30-åringen stipendiat ved Geofysisk institutt og jobber med sin doktorgrad som handler om å modellerere strømforbruk ved å bruke meteorologiske variabler og maskinlære.  

-Tanken er å bruke et utvidet værvarsel, som er lengre enn en uke og opp mot fire uker, og se om vi kan bruke det til å modellere strømforbruk, forteller Inger Kristin.  

Satte tankene i gang

På spørsmålet om når interessen for klima dukket opp, må hun tenke litt. Så kommer hun på noe som fikk henne til å tenke litt ekstra.  

-Jeg husker veldig godt da Al Gore sin dokumentarfilm “An Inconvinient Truth” kom ut mens jeg gikk på barneskolen. Jeg husker at jeg syns det var skremmende, og at jeg tenkte at dette er noe som må tas tak i. Det ble et lite vendepunkt for meg.  

Så da hun noen år senere innså at hun ønsket å gå i en annen retning, dukket denne filmen opp igjen.  

-Filmen lå nok litt i bakhodet, og det var da jeg forstod at det måtte bli en utdanning i den retning. Og det har egentlig bare forsterket seg videre og bygget seg opp til å bli et engasjement for klimasaken, sier hun.  

Hjemme har Inger Kristin selvfølgelig en værstasjon der hun følger med på temperatur, måler vannmengde og vindstyrke. Hun observerer mest av egen interesse.  

Det blir mye tid foran PCen. Det er mye matematikk i værvarsling. Foto: Tori Pedersen

Ønsker å inspirere

Inger Kristin skal snakke foran 200 videregående-elever under klimafestivalen varmere, våtere, villere. Der er målet å inspirere de unge til å tenke klima, miljø og bærekraft inn i utdanningsvalget, ved å presentere aktuell og relevant forskning, muligheter for studievalg i fylket, og ulike karrierevalg videre. Inger Kristin skal fortelle om sine valg som har ført henne dit hun er i dag.  

-Mitt hovedbudskap er at det aldri er for seint å ombestemme seg. Det er en stor avgjørelse å ta når man skal velge utdanningsveg. Å ønsker jeg selvfølgelig å fremme meteorologistudiet. Å få fram at det bygger på matematikk. Det er et fag flere kanskje ikke ser helt nytten av i ung alder, men jeg ønsker å vise hvordan det kan komme til nytte igjen senere.  

Inger Kristin er stipendiat ved Geofysisk institutt på Universitetet i Bergen. 

Mye fokus på klima

Hun ønsker å sette klimaforskningen i en kontekst. Ikke bare ha fokus på at klimaet endrer seg og de negative effektene ved det. Hun ønsker å motivere de unge ved å sette klimaforskning i en større sammenheng.  

-Jeg kan se for meg at de som går på videregående nå har vokst opp med at det er mye fokus på klimaendringer. Så jeg ønsker å få de til å tenke over hva klimaforskningen fører til og hvordan den kan påvirke politikk. Koble det opp mot at det kan føre til handlinger og at det er et viktig moment i det store bildet.  

-Det er fort å føle seg litt hjelpeløs når det kommer til klimasaken og at det dermed blir stor avstand. Det er store spørsmål som kan føles overveldende, men det er viktig å få fram at man kan jobbe med klima på flere måter og på en mindre skala. Det er mange områder som trenger den type kunnskap.