Ekstremvær, polis og formidling

Bjerknesforskerne har hatt det travelt med å formidle om klimaendringer og forskning den siste tiden.

Denne uka arrangeres NRK Ekstremværuka. I forbindelse med den store klimauka er det lagt ut en rekke artikler, animasjoner, filmer og lenker på Ekstremværukas nettsider, som blant annet kan brukes i undervisning. Bjerknessenteret har bidratt sterkt med innslag både i fjernsynsprogram som Schrödingers katt om havstigning, Vestlandsrevyen og på radio om både den lille istiden og forskning fra fly i Arktis. I tillegg har Bjerknessenteret bidratt sterkt på ekstremværsiden som ligger på yr.no. Mange av innslagene finner du her.

Er du glad i å løse kryssord bør du prøve Klimakryssord her.

Fra pol til pol
Uken før var det forskningsdagene, hvor stort og smått i Bergen hadde funnet veien til Festplassen. Der sto teltene tett med forskningsstasjoner, eksperimenter og foredrag. Tema var som kjent polaråret. Bjerknesenteret bidro med forskningstasjonen En reise i klima hvor publikum fikk demonstrert hvor mye varmere det blir om vi fortsetter med dagens utslipp og hvordan det vil gå om vi kutter utslippene?

Forsker Odd Helge Otterå (t.h.) forklarer hvorfor det blir varmere. Anne Britt Sandø hadde ansvaret for å lage stasjonen. Også Lars Smedsrud, Tarjei Breiteig, Ina Kindem og Jill Johannessen bidro til at det ble en fin fin forskningsdag.

Det var kanskje ikke den mest besøkte stasjonen blant de aller minste, men populært blant ungdom og voksne. Mange stoppet for å se og noen var ivrige på å diskutere alt fra den klassiske problemstillingen om klimaendringene er mennskeskapte eller naturlige til hva kan vi gjøre for å kutte utslippene. Helge Drange holdt foredrag om havstigning og det ble ikke spart på virkemidlene. Han stilte i oljehyre for å vise hvor mye havet kan stige. I tillegg bidro Bjeknessenteret med et skoleprosjekt, som elevene fra St. Paul stolt viste fram for andre sjetteklassinger i Bergen under forskningsdagene.

Les mer om skoleprosjektet her.

Klimaforumet er i gang
Direktør på Bjerknessenteret Eystein Jansen ønsket velkommen til årets første Klimaforum, fredag 21. september. Forumet er et samarbeid mellom Bjerknessenteret, Bergen Næringsråd og Bergenscenarier 2020, som skal samle næringsliv, myndigheter, organisasjoner og forskningsinstitusjoner til diskusjon.

– Vi står overfor et globalt problem, som krever lokal handling. Forumet vil forhåpentligvis synliggjøre dette, sa Jansen i sitt åpningsinnlegg.

Klimaforumet trakk fullt hus med mer enn 70 påmeldte og engasjerte til en livlig diskusjon.

Les nyhet på Bergen næringsråd her.