Bjerknessenterets mål er å forstå klima
til nytte for samfunnet.

Medarrangører av Neste Steg - Foto: Helene Louise Dante 
(f.v) Thomas Spengler, Morven Muilwijk, Carin Andersson Dahl, Dorothy Dankel, Bernt Bauge, Kavitha Østgaard og Tore Furevik.  

Samspill mellom Harmonien og forskningen

Bergen Filharmoniske Orkester, Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret går sammen om å presentere en unik konsertserie – Neste steg – en reise i stor musikk og ledende forskning.

Body

For femti år siden, sommeren 1969, satte et menneske sitt første steg på månen. Dette store steget for menneskeheten ga oss et nytt perspektiv på jorda vår - den blå planeten.

Månelandingen ble startpunktet for vår tids bevissthet om klodens sårbarhet, og behovet for bærekraftig utvikling. I anledning dette skjellsettende jubileet inviterer Musikkselskapet Harmonien og Universitetet i Bergen til en unik konsertserie; Neste steg. 

Hvem bør ta turen? 

Thomas Spengler
Prosjektleder Thomas Spengler
Foto: Helene Louise Dante

Prosjektlederen for Neste Steg, Thomas Spengler, professor ved UiB og Bjerknessenteret, gleder seg til konsertserien. For ham er det veldig spesielt å kunne bruke musikk i samspill med forskning.

Musikken handler om menneskets begrensninger og eksistensialisme. Hvorfor er vi her? Hvor kommer vi fra? Spengler ønsker å utfordre publikummet, vekke nysgjerrighet og få dem til å tenke selv. 

– Poenget er å vise at vitenskap er en slags kunst. Det handler om å bryte grenser og vise det neste steget. For meg er det ikke så stor ulikhet mellom forskning og musikk. Forskjellen ligger i måten vi kommuniserer på. 

Målet for meg er å utfordre folk. 

Han sier at barn og unge er blant publikummet de ønsker å nå ut til. Det er dette publikummet som er nysgjerrige, det er ungdommen som aktivt stiller spørsmål og lurer på ting. Det handler om å bli spørrelysten og inspirere ungdommen til å tenke. 

Thomas Spengler
Thomas Spengler under presselanseringen av Neste Steg. 
Foto: Helene Louise Dante 

Verdensrommet

Earth Rise
Det berømte bildet Earthrise, tatt fra Apollo 8-raketten i 1968. 
NASA: Bill Anderson. Public domain

De første konsertene om verdensrommet, den 12. og 13. september, baseres på den Grammy-vinnende komponisten Eric Whitacres verk Deep Field. Solen og verdensrommet har fascinert mennesker helt siden vi vendte blikket mot himmelen.

På samme måte som forskerne, har også komponister gjennom århundrer latt seg fascinere av verdensrommet. Innenfor dette temaet byr orkesterrepertoaret på utrolig mange muligheter for å kombinere det helt nye med verk fra det store romantiske repertoaret.

Konserten er inspirert av verdens mest berømte romobservatorium – Hubble-teleskopet, og dets oppdagelse: Hubble Deep Field som omfatter mer enn tre tusen galakser ingen hadde sett før, hver sammensatt av flere hundre milliarder stjerner! 


Ved hjelp av Deep field-appen vil publikum kunne medvirke fremføringen av slutten av verket. 

Havet 

Del to av konsertserien, med havet som tema, finner sted den 12. og 13. desember,

Havet
Foto: Phoebe Chan

Sett fra verdensrommet er jorda en blå planet hvor det meste er dekket av vann. Livet oppsto i havet, og vi menneskene er levende opptatt av og avhengig av havet, samtidig som vi står i fare for å ødelegge det. 

Mendelssohns Stille sjø og ønske om god reise (Meeresstille und glückliche Fahrt, Op. 27), basert på to dikt av Goethe, innleder konsertkvelden viet til havet, en evig kilde til forundring, mystikk, kunnskap og skaperglede.

Vi møter forskere som tar oss med på tur med havstrømmene og forteller om forunderlige fenomen og myldrende liv i havene som omgir oss. 

Klima

Den tredje delen av konsertserien finner sted 5. mars 2020, og baserer seg på klimaet. Vi er nok alle klare over utfordringen vi står ovenfor i møte med global oppvarming, og i den konteksten vil BFO by på engasjerte forskere og kunstnere som er opptatt av forholdet mellom mennesket, naturen og våre omgivelser.

Klima
Foto: Stefan Sobolowski

MANMADE er en saxofonkonsert av Marius Neset, hvor form og oppbygging er inspirert av tidens klimaendringer. Konserten inngår i årets Borealis-festival, og bestillingsverket er en del av Music Norways KUPP-prosjekt, et talentprogram for norske komponister under 35 år. Med de to konsertdagene i begynnelsen av mars 2020 som sentrum, kan vi med et knippe arrangementer sette et ekstra fokus på klimautfordringen.

Vi ser for oss debatter og arrangement med Studentersamfunnet som samarbeidspartner. Bergen feirer 950 år i 2020 – til jubileumet kan vi diskutere klimatilpasning for 900 år framover.

Mennesket

Hva betyr det å være et menneske? Hva er våre røtter og hva har formet oss slik vi er med kultur, sterk innovasjonsevne og sosialt samspill?

Den fjerde og siste delen av konsertserien omhandler mennesket og hva det vil si å være menneske. Konserten finner sted den 30. april 2020.

Edward Gardner har fire kor, orgel og et stort orkester til rådighet når han avrunder sesongen med et av den klassiske musikkens mest kjente tema og et av John Adams nøkkelverk. Samtidig som musikken innbyr til refleksjon, vil forskerne undre seg sammen med oss. Denne konsertopplevelsen byr på spennende foredrag av foredragsholdere fra UiB der de tar oss med på en reise 100 000 år tilbake i tiden, og til Blombos-hulen ved Cape Town i Sør-Afrika.

Bilde av medarrangører Neste Steg
Lansering av Neste Steg 9 april 2019
Foto: Helene Louise Dante
(f.v) Dorothy Dankel, Morven Muilwijk, Thomas Spengler, Carin Andersson Dahl, Tore Furevik, Bernt Bauge, Kavitha Østgaard