Professor Helge Drange demonstrates ocean circulation. Photo: Eivind Senneset
Frida Forsberg, Frame Wanerak Røyrbotten og Ole Gunnar Skjolddal fra Olsvikåsen videregående skole følger med mens professor Helge Drange demonstrerer hvordan rotasjon påvirker vann. Foto: Eivind Senneset

900 skoleelever møtte universitetet på Åpen dag

Elever fra videregående skoler fikk oppleve studentlivet da Universitetet i Bergen åpnet dørene torsdag 5. mars.

Av Walter Wehus, UiB Kommunikasjonsavdelingen

– Solen er det viktigste elementet for klimaet på jorden. Men hva er det nest viktigste?

Professor Helge Drange fra Geofysisk institutt og Bjerknessenteret står foran gruppen på elleve elever fra Olsvikåsen videregående skole. Nølende kommer de med ulike forslag. Er det havet? Jordrotasjonen? Ingen klarer å gjette før Drange kommer med hintet:

– Det er en ny art på jorden…

– Mennesket!

Potensielle studenter får møte universitetet

Torsdag 5. mars  arrangerte Universitetet i Bergen Åpen dag, hvor skolelever fikk bli bedre kjent med fagområdene de kan velge å studere, møte forelesere, og få et innblikk i studentlivet og studentkulturen.

Gruppen fra Olsvikåsen videregående skole har ikke alle tenkt å studere klimavitenskap, og de vurderer flere andre studiesteder. Likevel er de glade for muligheten til å komme på besøk til universitetet og få en forsmak på studenttilværelsen.

– Vi har fått lært litt om hvordan forskere jobber, sier Ole Gunnar Skjolddal.

– Og det er interessant å se hvordan de bruker forskningsutstyret, sier Frame Wanerak Røyrbotten.

Elevene delte bilder fra dagen på Instagram med emneknaggen #UiBOpen.

Bidrar med nysgjerrighet

– Jeg synes det er helt supert å bidra på Åpen dag, sier Helge Drange, som også var med i fjor.

I løpet av 20 minutter har han ved hjelp av mange ulike hjelpemidler vist elevene hva jordrotasjonen har å si for klimaet, og vist litt om hva som kan bli fremtiden om vi ikke gjør noe med den globale oppvarmingen. Han avslutter med en oppfordring til studentene om å gripe sjansen til å studere realfag om de vil være med å løse problemene.

– Mitt mål å prøve å skape nysgjerrighet om naturen. Om du ikke har nysgjerrighet vet du heller ikke hva som skjer. Oppgaveløsning kan bli veldig mekanisk, det er mye mer spennende å stille spørsmål, sier han.