Fra opptak på Grønland i forbindelse med sommerskolen i klimadynamikk (ACDC). I bildet: Frode Ims fra venstre: Iselin Medhaug og Kerim Nisancioglu. Foto: UiB

Norges første klima-MOOC

Universitetet i Bergen la ut sitt første åpne nettkurs mandag 15. juni, en såkalt MOOC, på portalen til den britiske nettkursgiganten FutureLearn. Dermed tilbys kurset til over en million nettstudenter verden over.

Nettkurset med tittelen  «Causes of climate change» er fremdeles tilgjengelig.

Så til alle dere som fremdeles har lyst til å lære mer om klimaforandringer klikk på denne FutureLearn-linken for å melde dere på nettkurset helt uforpliktende.

MOOCen ble lansert 15. juni og over tre uker (fra 21 september til 9. oktober) kunne alle interesserte delta på kurset gjennom quizer, pensumtekster og interaktive diskusjonsforum. Diskusjonsforum og innspill fra forskere er nå stengt av, men kurset i seg selv vil være tilgjengelig ut året. Nettkurset ser på hva som driver klimasystemet og klimaendringene. Det tar for seg naturlige klimapåvirkninger som sol og vulkaner, og diskuterer også menneskeskapte påvirkninger.

Under følger en utfyllende artikkel om nettkurset.

Tekst av Anders Kjetland, Kommunikasjonsavdelingen UiB

Kurset med tittelen «Causes of climate change» er utarbeidet av Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning, med et initiativ fra Norsk Klimastiftelse. Professorene Kerim Hestnes Nisancioglu og Asgeir Sorteberg har det faglige ansvaret.

Se trailer og påmelding til kurset her

Setter klimaendringer i perspektiv

De to er også gjennomgangsfigurer i de seks filmene som sammen med quizer, interaktive modeller, diskusjonsforum og pensumtekster utgjør MOOCen.

Nettkurset skal se på hva som driver klimasystemet og klimaendringene. Det tar for seg naturlige klimapåvirkninger som sol og vulkaner, og diskuterer også menneskeskapte påvirkninger.

For å illustrere poengene i kurset er det gjort filmopptak med de to professorene på Grønland, samt på Geilo, Mongstad og Herdla.

Kurset blir den første norske MOOCen med klima som tema. Internasjonalt finnes det noen fra før, men Kerim Hestnes Nisancioglu mener UiBs klima-MOOC skiller seg ut fra de andre.

– Noe av det spesielle med dette kurset er at det diskuterer klimavariasjoner både i fortid, nåtid og fremtid. Vi går tusenvis av år tilbake, og setter dagens klimaendringer inn i et historisk perspektiv. Vi har et bredt fagmiljø på klimaforskning i Bergen, og denne styrken utnytter vi i dette prosjektet, sier han.

Bergensreklame

Nisancioglu er spent på mottakelsen. Andre kurs med klima som tema har fått mange tusen studenter.

– Vi tror det kan være et stort potensiale her. Gjennom dette kan vi nå bredt ut internasjonalt, og gi studenter som ellers ikke har tilgang på høyere utdanning kurs med et høyt faglig nivå, sier han.

Kurset kommer også til å bli brukt i UiBs egen undervisning.

Det er åpent for alle, men for å ha fullt utbytte av det bør man ha videregående utdanning og en interesse for fysikk, sier Nisancioglu.

Et mål med kurset er også å rekruttere nye studenter til studier av geovitenskap og klima. Og gjerne få dem til Bergen.

– Vi filmer jo mye i Bergen og i norsk natur. Det er en del av målet å vise frem byen for å tiltrekke oss nye studenter. Og så er det jo i Bergen at den moderne meteorologien ble oppfunnet. Det er også noe vi spiller på, sier han.

Se trailer og påmelding her

Online professorer

Kurset er åpent for påmelding frem til 20. august og vil ha oppstart 21. september.

For selv om dette er åpne nettbaserte kurs, er litt av poenget at alle kursdeltakerne tar dem samtidig, med en felles start- og sluttdato. Da kan de ha diskusjonsgrupper og få innspill fra kursholderne. De to professorene Nisancioglu og Sorteberg vil følge med studentene online under kursperioden.

MOOCen legges ut på den britiske plattformen FutureLearn, som ble opprettet som et samarbeid mellom flere britiske universiteter og høgskoler. I dag er over 50 akademiske partnere verden over tilknyttet læringsplattformen, og  FutureLearn har over 1 million nettstudenter på de ulike kursene som er lagt ut.

Universitetet i Bergen startet samarbeidet med FutureLearn i mars 2015. Viserektor Oddrun Samdal har som mål å lansere flere tilsvarende nettkurs i tiden fremover.

– Internasjonalt samarbeid har alltid vært viktig for Universitetet i Bergen, og vi har et stort antall vitenskapelig ansatte, stipendiater og studenter fra andre land. Gjennom Future Learn når vi enda flere med vår utdanning og forskning, og vi får nye muligheter til å samarbeide med universiteter og kulturinstitusjoner med en felles lidenskap for global utdanning, sier hun.