Torsdag 4. mai besøkte Mathew Stiller-Reeve Valestrand skule. Klimabildene deres tar han med seg til Bangladesh neste uke. Foto: Mathew Stiller-Reeve.

Løfter barnas stemme i klimadebatten

Fra Valestrand skule til Bangladesh. Mathew Stiller-Reeve samler barns stemme fra to ulike verdenshjørner.

Ostringen og klimaforskeren Mathew Stiller-Reeve skal sammen med en gruppe kunstnere og Valestrand skule formidle barns tanker og meninger rundt klima og vær i et klimakunstprosjekt.

barn og tegning
Fra workshopen på Valestrand. Foto: Mathew Stiller-Reeve

Barna skal få undervisning i klimaforskning og kunst, og skal på bakgrunn av dette tegne og male det som ligger dem på hjertet. Tegningene vil gi et innblikk i barnas perspektiver, og hva de synes er viktig tanker å få frem rundt klima og vær.

Bildene fra Valestrand tar Mathew med seg til Bangladesh uken etterpå. Der besøker han en eller to skoler Bangladesh, som har vært en del av forskningsprosjektet TRACKS.

Hør Mathew sin podcast fra Bangladesh her ( engelsk)

Mathew Stiller-Reeve, portrait
Mathew Stiller-Reeve

Mathew jobber med en kunstner i Bangladesh, og sammen skal de gjøre et lignende opplegg i skolene der. I slutten av prosjektet skal barna i Bangladesh sammenligne og diskutere forskjellene mellom sine egne bilder og bildene fra Valestrand skule.

Bildene fra barna i Bangladesh blir med Mathew hjem til Valestrandsfossen, der elevene også skal diskutere de forskjellige perspektivene som kommer frem gjennom barnas kunstutrykk.

Gjennom dette prosjektet ønsker vi å gi barna i to ulike hjørner av verden en stemme innenfor klimadebatten. Samtidig vil vi lære barna hvor viktig det er å ta inn over seg andres perspektiver når det gjelder disse store temaene, forteller Mathew.