H.K.H. Kronprins Haakon samlet inn prøver fra forskningsstasjonen EastGrip i fjor sommer.15. mars besøkte han Bjerknessenteret, hvor han analyserte prøvene, som inngår i Hans Christian Steen-Larsen sitt ERC-prosjekt SNOWISO. Foto/ill.: Ole M. Kvamme, UiB

Kronprinsen analyserte egne snøprøver

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Bjerknessenteret for å lære mer om klimaforskning - og å analysere snøprøvene han selv tok på Grønland sist sommer.

Skrevet av Universitetet i Bergen

– Dette er fascinerende forskning, sa Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon under omvisningen ved Bjerknessenteret for klimaforskning 15. mars.

Der undersøkte han blant annet snøprøver som han selv samlet inn på forskningsstasjonen EastGrip høyt oppe på Grønlandsisen i fjor sommer.

På EastGrip har et internasjonalt forskerteam sakte, men sikkert boret seg dypere og dypere ned gjennom den rundt 2500 meter tykke isen. Til sommeren er det forventet å nå bunnen. Iskjernene som hentes opp inneholder et klimaarkiv bestående av nedbør og luftbobler, så mye som 100.000 år tilbake i tid.

Under besøket på Bjerknessenteret møtte Kronprinsen UiB- og Bjerknessenter-forskerne Kerim Nisancioglu, Hans Christian Steen-Larsen og ph.d.-stipendiatene Karita Kajanto og Laura Dietrich. De jobber alle med ulike sider av den store iskappen på Grønland.

Assisterte på laben

Da Kronprinsen besøkte Grønland sist sommer møtte han Nisanciolgu og Steen-Larsen og bidro da også til forskningsprosjektet SNOWISO. Kronprinsen tok 10 snøprøver som inngikk i prøvematerialet som ble sendt tilbake til Bjerknessenteret.

• Les mer om ERC-prosjektet SNOWISO her

På Bjerknessenteret sitt avanserte isotop-laboratorium, lå snøprøvene Kronprinsen var med å hente inn på EastGrip klare til analyse.

– Har Kronprinsen pippetert før, spurte prosjektleder Hans Christian Steen-Larsen ved Geofysisk institutt og Bjerknessenteret.

– Nei, det tror jeg ikke, svarte kronprinsen, før han kastet seg ut i arbeidet som laboratorieassistent.

Prøvene brukes til å forbedre klimamodeller som kan brukes til å rekonstruere tidligere klima. Stipendiat Laura Dietrich viste Kronprinsen hvordan forskningen fra Grønland allerede har bidratt til å forbedre eksisterende modeller, og fikk flere oppfølgingsspørsmål av den klimainteresserte kronprinsen.

Stipendiat Laura Dietrich i samtale med H.K.H. Kronprins Haakon om hennes forskning på variasjoner av vannmolekyler i snø og is.Foto/ill.:  Ole M. Kvamme, UiB
Stipendiat Laura Dietrich i samtale med H.K.H. Kronprins Haakon om hennes forskning på variasjoner av vannmolekyler i snø og is.Foto/ill.:  Ole M. Kvamme, UiB

Øyevitne

– Snø er en av de beste kildene til å rekonstruere en nøyaktig temperaturlinje bakover i tid. Det er som å lese i en bok, forteller Steen-Larsen.

Prøvene kan fortelle oss hvilken temperatur det var på jorden for mer enn hundre tusen år siden og kan blant annet brukes til å finne perioder som ligner nåtiden for å forstå klimaendringene bedre.

– Det har vært en fornøyelse å jobbe med Kronprinsen. Han er veldig interessert i forskningen, og vi kan takke ham i neste publisering for hjelp med prøvetaking, sier Steen Larsen.

H.K.H. Kronprins Haakon og Hans Christian Steen-Larsen med prøvene Kronprinsen samlet inn på Grønland, og som går inn i datasettet til Steen-Larsen sitt ERC-prosjekt SNOWISO. Datasettet består av mer enn 10 000 unike prøver tatt på ulike dybder, og gir klimadata 100 000 år tilbake i tid.Foto/ill.:  Ole M. Kvamme, UiB
Foto/ill.:
Ole M. Kvamme, UiB

Direktør for Bjerknessenteret, Kikki Kleiven, mener at Kronprinsens klimaengasjement og interesse for klimaforskning er viktig.

– Han har vært øyevitne til klimaendringene på Grønland, og for oss forskere er det gull verdt at han oppsøker kunnskap på denne måten. Kronprinsen har stor påvirkningskraft i det norske samfunnet, sier hun.